Dziecko kończąc etap przedszkolny powinno zdawać sobie sprawę z tego, jak wiele od niego zależy, o nieodwracalności pewnych działań, o trudności regeneracji w krótkim czasie zdegradowanego środowiska.Chciałabym przedstawić scenariusz zajęcia dla dzieci sześcioletnich z obszaru edukacji przyrodniczo- ekologicznej. Cele ogólne:
- Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie mogą zagrażać środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka.
- Uświadomienie dzieciom jakie znaczenie dla naszego zdrowia ma czyste środowisko.
Cele operacyjne:
- Dziecko rozumie jaki wpływ na nasze zdrowie ma środowisko.
- Dziecko wie, jak szkodliwa dla środowiska może być działalność człowieka.
- Dziecko zna sposoby walki z zanieczyszczeniami środowiska.
- Dziecko potrafi wyróżnić z całości pozytywne i negatywne wpływy środowiska na nasze zdrowie.
- Dziecko potrafi posługiwać się stosunkami przestrzennymi.
Metody:
- Opowiadanie, rozmowy, wyjaśnienia.
- Zadań stawianych dziecku.
- Kierowanie własną działalnością dziecka.
Środki dydaktyczne: Mapa świata, seria obrazków ilustrujących opowiadanie „Nasza matka- Ziemia”, płyta z muzyką A. Vivaldi- „Cztery pory roku”, duże kartony w kształcie koła, materiały plastyczne( pędzle, farby, papier kolorowy, klej. nożyczki, kuleczki z bibuły, piórka itd.).
- Zabawa na powitanie.
Dzieci stoją w kole. Nauczyciel wita dzieci: Witam tych, którzy mają dziś dobry humor, którzy lubią słońce, nie lubią deszczu, lubią porządek itp. Dzieci, które stwierdzają, że nauczyciel je właśnie wita machają ręką.
- Nauczyciel opowiada dzieciom o naszej planecie ( w tle mapa świata, którą dzieci poznały wcześniej , nauczyciel wykorzystuje do opowiadania serię obrazków):” Ziemia zawsze była naszym domem. Kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o niąi opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja.
Później ludzie zapomnieli o tym zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierając jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”. Następnie nauczyciel prosi dzieci, by przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym, czego życzyłyby Ziemi i rozesłały te życzenia w myślach dookoła. Po chwili prosi dzieci, aby powiedziały pozostałym , jakie to były życzenia. Zachęca też dzieci, aby zastanowiły się jakie prezenty można zrobić Ziemi.
- Zabawa przy muzyce. Dzieci poruszają się po sali w rytm słyszanej melodii, gdy muzyka cichnie naśladują swoim ciałem wybrane przez nauczyciela postaci zwierząt i roślin.
- Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: „Jaki świat chciałbyś zastać, gdybyś zjawił się na nim za sto lat?” Następnie przedstawia dzieciom propozycję, aby podzieliły się na dwa zespoły. Każdy zespół ma do dyspozycji duży karton w kształcie koła oraz przybory plastyczne. Zachęcamy dzieci, aby uzgodniły wspólną wersję, zanim przystąpią do pracy a następnie stworzyły na kartonach swój wymarzony świat.
- Omówienie, a następnie wyeksponowanie wykonanych prac na wystawie.
Emilia Rubaj |